Media 2017-05-16T17:30:23+00:00

De beste oplossing voor elke schadepartij

Na een brand of waterschade zijn de aangetaste (food & non food) goederen vaak nog wel te verkopen. Timco Trading is één van de partijen in ons land die op de markt voor schadepartijen actief is. En met succes, want in negen van de tien zaken waarbij het bedrijf een offerte indient, krijgt het ook de opdracht. Directeur Dennis Steines schrijft dat toe aan een combinatie van een aantal zaken:
een snelle 24/7 logistieke afhandeling, het bieden van financiële zekerheid en last but not least de beste prijs voor zowel kleine als grote schadepartijen. “Onze Triple M –certificering staat daar borg voor. Ik durf dan ook te stellen dat wij in de loop der jaren hebben bewezen een betrouwbare businesspartner te zijn voor zowel expertisebureaus, verzekeraars, banken als curatoren. Bij ons is afspraak nog altijd afspraak.”

Timco Trading biedt altijd de beste prijs door de ervarenheid in waardering van betreffende goederen! Hierdoor zijn experts, taxateurs maar ook banken verzekerd van de hoogste opbrengst en snelste oplossing doordat Timco de betaling maar ook logistieke afhandeling in eigen beheer heeft. Door bij biedingen in meer dan 95% van de gevallen de gunning te krijgen is bewezen dat Timco een gerenommeerd en succesvol bedrijf is om mee samen te werken.

Timco Trading, dat momenteel 30 medewerkers in dienst heeft, is al meer dan 65 jaar gespecialiseerd in het opkopen en verkopen van partijgoederen. “We zijn het enige bedrijf in onze markt dat uitsluitend goederen koopt met brand- en waterschade of uit faillissementen. Ook voor kleine schadepartijen kan men bij ons terecht. Vanwege onze kennis van producten en hun markten zijn wij in staat voor vrijwel elke schadepartij een geschikte afnemer te vinden. Dat geldt zowel voor consumentengoederen, waarvoor wij zogeheten voordeelwinkels hebben in Waalre, Oploo en Blerick, als voor de zakelijke markt via dochterbedrijf Reviti, waarmee wij ook in het buitenland schadepartijen kunnen afzetten”, vertelt Steines.

Hij spreekt van een krimpende brandmarkt. “Er doen zich mede door de groeiende aandacht voor preventie en riskmanagement steeds minder branden voor en bij de calamiteiten die zich wel voordoen komt het steeds vaker voor dat de brandweer deze gecontroleerd laat uitbranden. Ook de verbeterde bouwstijl is daar mede debet aan. Daardoor komen steeds minder schadepartijen beschikbaar. Dat vraagt van ons dat we er nog meer bovenop moeten zitten en daarin slagen we best goed.”

Groei tegen de markttrend in

Ondanks de krimpende markt is omzet van Timco Trading de afgelopen drie jaar met ongeveer 30% gegroeid. “We doen het dus beter dan de concurrentie, want anders krijg je bij het overgrote deel van de offertes niet de opdracht”, verklaart Steines de groei. “Onze voordeelwinkels spelen daarbij een belangrijke rol, net als ons brede netwerk aan (potentiële) afnemers in binnen- en buitenland. Mede daarom kunnen we opdrachtgevers vaak de beste oplossing bieden voor elke schadepartij: groot én klein en van levensmiddelen tot gereedschap en van lingerie tot meubels. Voor alle beschadigde producten is wel een afnemer te vinden; voor de één wat makkelijker dan de ander. Zo is de inventaris van een schoenenwinkel of supermarkt wat makkelijker aan de man te brengen dan die van een keukenshowroom of open haardenwinkel.”

Desgevraagd geeft hij aan dat qua aantal levensmiddelen de grootste schadepartij vormen. “Behalve uit supermarkten krijgen we ook veel schadepartijen aangeboden van kledingzaken en schoenwinkels. Dit jaar hebben we meerdere opkoopopdrachten verkregen van een groot aantal retailers. De grootste opdracht ooit betrof de opkoop van een grote partij levensmiddelen in 2013 na een brand in het MCD Distributiecentrum van Boon in Sliedrecht, waar 15.000 vierkante meter aan opslagruimte is. Het ging om een enorme hoeveelheid aan goederen: 400 trailers (ruim 13.000 pallets!) aan goederen. Binnen 72 uur hadden we goederen weggehaald. Het bewijst dat behalve een goede prijs, wat uiteraard een eerste vereiste is, ook de logistieke mogelijkheden een bepalende rol vervullen bij de selectie van een opkoper, Net als het kunnen bieden van financiële zekerheid”, aldus de Timco-direceur, die het jammer zegt te vinden dat zijn branche qua imago een beetje in het verdomhoekje zit. “We worden gezien als een noodzakelijk kwaad. Vooral bij betrokken bedrijven, die het natuurlijk betreuren dat zij na een brand- of waterschade minder krijgen voor hun goederen. Daarentegen bieden we voor experts en verzekeraars uitkomst, omdat we voor hen de schade kunnen beperken.”

Trends

Wat zijn anno 2015 de trends in opkoopland? Dennis Steines wijst als eerste op de reeds genoemde krimpende markt, een tendens die zich volgens hem de komende jaren verder zal voortzetten. “Daarnaast constateren wij een groeiende tijdsdruk. Opdrachtgevers verlangen na een schade dat we steeds sneller handelen, zowel bij het indienen van offertes als, na verkrijging van de opdracht, dat we de beschadigde goederen snel ophalen. Een ander gegeven waar we steeds vaker mee te maken krijgen is merkbescherming. Uit imago-overwegingen worden er meer en meer eisen gesteld voor manier waarop schadepartijen van een bepaald merk nog mogen worden verkocht. Soms wordt verlangd dat we het etiket van de verpakking halen.”

Ondanks de voorspelde verdere inkrimping van zijn markt is Dennis Steines positief gestemd over de toekomst. “Zo lang er winkels blijven, zullen er calamiteiten blijven en daarmee schadepartijen waarvoor een koper moet worden gezocht. Het is aan ons om creatief en inventief genoeg te blijven om voor elke schadepartij de juiste koper te blijven vinden.”

bron: www.schademagazine.nl